söndag 22 november 2009

Cordon Bleu med ärtor och potatismos

Ett recept som jag vill dela med mig av till er. Jag gjorde maträtten igår och det blev fantastiskt gott.

Originalreceptet finns på recept Eftersom jag är förtjust i italiensk mat så förändrade jag receptet lite.

Ingredienser
4 skivor lövbiff av nöt, ca 125-150 g per styck
8 skivor mozzarellaost
4 skivor italiensk skinka, t ex parmaskinka eller proscutto
1 krm flingsalt per biff
3 msk olja till stekning

Panering:
3 ägg
2 dl mjöl
4 dl ströbröd

Potatismos:
300 g skalad potatis, kokas i 1 liter vatten samt ½ msk flinsalt
½ dl mjölk
2 msk smör
Parmesanost
2 st. rivna vitlöksklyftor
muskotnöt
salt

Gör så här:
Lägg ut lövbiffarna på skärbrädan, salta. Lägg två skivor mozzarellaost och en skiva skinka. Vik ihop.
Vispa ägget i en skål. Häll upp mjölet i en annan skål och smaksätt med salt och peppar. Häll ströbrödet i en tredje skål. Doppa lövbiffarna i mjölet, sedan i ägget och till sist i ströbrödet. Se till att hela köttbiten blir täckt.
Stek gyllenbrunt i olja ca 5-7 min på varje sida. Tänk på att inte ha för varmt stekjärn.
Potatismos: Koka potatisen mjuk, häll i mjölk och smör, vispa med elvisp tills den är riktigt fluffig. Blanda i vitlök och parmesan, smaksätt med salt och muskotnöt.

Bild: Recept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar