söndag 29 november 2009

1:a advent

Första advent, denna dag tänds det första ljuset i adventsljusstaken. En tradition som vi har i vår familj denna dag är att dricka glögg och äta lussebullar. Lussebullarna ska så klart vara hemmagjorda, så Rickard och jag har bakat lussebullar dagen till ära.

Här kommer mitt recept på supergoda lussebullar.

Lussebullar
35 st.

pkt jäst (50 g)
100 g smör
5 dl mjölk
2 påsar saffran (á 0,5 g)
1 burk kesella, lätt
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
17-19 dl vetemjöl
russin
1 ägg

Smula jästen i en degbunke och smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk och saffran och värm försiktigt till 37 grader. Slå vätskan över jästen. Rör om försiktigt till jästen löst upp sig helt.

Tillsätt kesella, socker, salt samt det mesta av mjölet (15-16 dl). Arbeta degen tills den blir smidig nog att den släpper från bunkens kanter. Tillsätt mer mjöl vid behov. Täck nu bunken och låt degen jäsa i 40 min.

Arbeta ut degen på ett mjölat bakbord och forma ca 35 bullar eller andra figurer. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper, garnera med russin och låt dem jäsa övertäckta i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. När bullarna jäst, pensla dem med uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen 5-8 minuter.

1 kommentar:

  1. Ni gjorde toppengoda bullar. Lussekatter, pepparkakor och julmust det skapar julstämning trots höstvädret. Glöggen kan vänta till nästa vecka. Kram

    SvaraRadera